Milliyet Sanat
Milliyet Sanat »Yazarlar » Sevin Okyay | Markaris’ten Angelopulos’a...

Markaris’ten Angelopulos’a...

20 Mart 2014 - 11:03
“SONSUZLUK VE BİR GÜNlük”, Angelopulos'un filminin fikir halinde doğmasından itibaren bütün aşamalarını sunuyor bize
Duyurusunu görüp üç gün peşinde koştuğum bir kitap, beni, artık buralarda olmayan bir yönetmen ve çok sevdiğim bir yazarla birleştirdi. Petros Markaris, arkadaşı Theo(doros) Angelopulos’la kararlaştırdıkları gibi, “Sonsuzluk ve Bir Gün”ün çekimi sırasında bir günlük tutmuş. Kırk yıllık arkadaşı onu bırakıp gidince de, günlüğünü yayınlamış: “SONSUZLUK VE BİR GÜNlük”. İstos’tan çıkan kitabı Türkçe’ye Anna Maria Aslanoğlu çevirdi.
 
Heybeliada’lı, İstanbul’da okumuş, sonra Atina’ya göçmüş Markaris’i, daha önce senaryolarını Angelopulos’la birlikte yazdığı filmlerden tanıyoruz: "Büyük İskender "(1980), "Leyleğin Geciken Adımı" (1991), "Ulis’in Bakışı" (1995), "Sonsuzluk ve Bir Gün" (1998), "Ağlayan Çayır Üçlemesi" (2004) ve "Zamanın Tozu" (2008). Senaryosunda çalışmadığı filmler de var, çünkü Markaris’in işi başından aşkın. Başka yönetmenlerin senayolarında çalıştığı gibi (“Bulutları Beklerken” ile Yeşim Ustaoğlu dahil), TV dizileri ve oyunları da var. Bir de polisiye romanları, elbette. Hayranı olduğumuz Kostas Haritos’un yaratıcısı.
 
Yukarıda bahsi geçen senaryoların çoğunda katkısı olan bir diğer kişi ise, 2012’de ölen ve bütün büyük İtalyan ustalarla çalışmış efsanevi senarist Tonino Guerra. Onu ilk kez, Antonio’nin “L’Avventura / Macera”sı ile tanımıştık. Zaten kitap boyunca Angelopulos, İtalya ile Yunanistan arasında mekik dokuyor, önemli değişiklikler için Tonino’nun fikrini alıyor. Petros’un peki? Her an. Zavallıya nefes aldırmıyor diyebiliriz. Telefonla, yazıhanesine çağırarak, kendisi kapısına dayanarak...
 
“SONSUZLUK VE BİR GÜNlük”, filmin fikir halinde doğmasından itibaren bütün aşamalarını sunuyor bize. Başında Markaris’in Türkçe baskıya önsözü ile Angelopulos’un girişi var; sonunda ise, çekim süreci ve sonrasına dair belgeler: Çekim Programı İkinci Dönem, Trafik Işıklarındaki Çocuların Kostüm Devamlılığı, Günlük Program, Çekim Raporu, Seçilmiş Çekimler, Filmden Kareler ve Set Fotoğrafları. Petros Markaris, önsözünün sonunda bizim de hislerimize tercüman oluyor: “Okur, bu önsözdeki ziyadesiyle şahsi üslubumu bağışlayacaktır diye umuyorum. Arkadaşımı çok özlüyorum.” Angelopulos, Markaris ve sinema sevenlere...