Milliyet Sanat
Milliyet Sanat » Haberler » Diğer » Yüz’ümüz Cumhuriyet!

Yüz’ümüz Cumhuriyet!

Yüz’ümüz Cumhuriyet!02 Ekim 2023 - 02:10
Türkiye’nin en uzun soluklu kültür sanat dergisi Milliyet Sanat ekim sayısında Cumhuriyet’in 100. yılını kutluyor. “Yüz’ümüz Cumhuriyet” diyen Milliyet Sanat, Cumhuriyet’in köklerine uzanarak sanatımızın öyküsünü okurla buluşturuyor.
Milliyet Sanat ekim sayısında Cumhuriyet’imizin 100. yılını kutluyor! Türkiye’nin en köklü dergilerinden Milliyet Sanat, sanatın 100 yılını mercek altına alarak bir asıra selam duruyor. “Yüz’ümüz Cumhuriyet” kapaklı dergide Sabiha Kurtulmuş’un küratör Beral Madra ile söyleşisi öne çıkıyor. Türkiye’nin çağdaş sanat gelişimini konu eden söyleşi, ülkemizde çağdaş sanatın modernizm, postmodernizm, küreselleşme ve estetik süreçlerini gözler önüne seriyor. Evrim Altuğ ise kadın sanatçılar üzerine çalışmalarıyla tanınan akademisyen ve sanat eleştirmeni Prof. Ahu Antmen’e, kaleme aldığı “Kimlikli Bedenler: Sanat, Kimlik, Cinsiyet” kitabına Cumhuriyet ekseninden bakarak sorularını yöneltiyor.
 
 
Derya Bengi, Cumhuriyet ve müziğin yüz yıllık ilişkisini inceliyor. 
 
Tiyatronun hafızası
 
Tunca Arslan “Atatürk bir törende ‘Efendiler, hepiniz mebus olabilirsiniz, vekil olabilirsiniz, fakat sanatkâr olamazsınız. Hayatlarını büyük bir sanata vakfeden bu çocukları seviniz’ derken yanında Muhsin Ertuğrul vardır.” sözleriyle başladığı yazısında tiyatromuzun öncüsü Muhsin Ertuğrul’un portresini Milliyet Sanat okurları için sunuyor. “Cumhuriyet ile haremdeki kadın sinema perdesine geçti” başlığı altında ise Barış Saydam, sinema tarihçisi Burçak Evren ile 1923’ten günümüze ülkemizde sinemanın gelişimini ve Cumhuriyet’in yedinci sanata etkilerini konuşuyor. Cumhuriyet ve müziğin yüz yıllık ilişkisi Derya Bengi’nin “Sazla ve cazla geçen 100 yıl” başlıklı yazısında ve Kemal Küçük’ün “Müzik reformu başarılı oldu mu?” sorusuna yanıt aradığı sayfalarda okurun karşısına çıkıyor. Evrim Altuğ, “Atatürk’ün kütüphanesi bize ne anlatıyor?” sorusunun peşine düşüyor ve Atatürk’ün 4 bin 200’ü aşkın kitabını Işık Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Hasan Bülent Kahraman ile konuşuyor. Görkem Evci, Cumhuriyet’in 100 yılında edebiyatın yolculuğunu Boğaziçi Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü’nden Doç. Dr. Zeynep Uysal ile konuşurken Ümran Avcı da asırlık yayınların izinden giderek okura Cumhuriyetin kuruluşuna tanıklık eden eserleri derliyor. İki önemli tiyatro emekçisi Seçkin Selvi ve Yiğit Sertdemir’in 40 yıllık farkla Cumhuriyet’in tiyatromuz üzerindeki dönüştürücü etkisine dair sohbeti de 100. yıla özel olarak okurla buluşanlar arasında. Seyhan Akıncı ise Cumhuriyet ülküsünün opera ve bale sanatına etkilerini Yekta Kara ve Meriç Sümen’den dinliyor.
 
 
Muhsin Ertuğrul’un Türk tiyatrosuna katkısını Tunca Arslan anlattı.
 
Sanatın güncesi
 
Milliyet Sanat gündemin de nabzını tutmayı ihmal etmiyor. Gizem Baykal, Mehmet Ali Uysal’ın Pi Artworks’te açtığı “Hayat Çok Güzel!” sergisini merceğe alırken Gizem Çetimen ise M.K. Perker’in Pilot Galeri’de açtığı “Yüz Yüze” isimli sergisinin detaylarına iniyor. Asu Maro ise Ayın Söyleşi’nde bu defa Çağan Irmak’la ilk öykü kitabı üzerine söyleşiyor.  Ege’nin tatlı ‘delileri’nin sayfalarında dolaşığı söylenen “Gözümden Deliler Taştı” adlı öykü kitabı için Irmak “Benim edebiyata bir borcum var, onun bana kattıklarını ben nasıl geri verebilirim diye düşünüp yola çıktım” diyor. İstanbul Kitap Fuarı’nın 40. yılı vesilesiyle Nermin Mollaoğlu’ndan fuar gezginleri için kitap fuarını ‘verimli’ dolaşmanın ipuçlarını edinmek mümkün. “Scorsese’nin ‘Kurtlarla Dans’ı” başlığında ise Burçin S. Yalçın, Amerikan sinemasının yaşayan en büyük yönetmeni sayılan Martin Scorsese’nin yeni filmi “Killers of the Flower Moon/Dolunay Katilleri”nin analizini yapıyor. Bu yıl Toronto Film Festivali’ni yerinde takip eden Milliyet Sanat festivalin perde arkasını Selin Sürel’in gözünden okurla buluşturuyor. Janet Barış ise Hollywood’daki grevin gölgesinde süren Venedik Film Festivali’ni yazdı. “Müziğimizin renge iyilik ve güzelliğe ihtiyacı var” başlığında Naim Dilmener müziğin ritmini tutmaya devam ediyor.
 
 
Beral Madra Türkiye’nin çağdaş sanat gelişimini Sabiha Kurtulmuş’a anlattı.